– Det er gledelig å se at flere års systematisk arbeid bærer frukter. Etter flere års nedgang, vokser nå antall 1. prioritetssøkere til USN med hele 9,1% sier Bjørn Erik Skjelbred, seksjonssjef for profilering og studentrekruttering hos USN.
I 2022 var rammeavtalen for mediebyråtjenester utlyst, med et tydelig mål om å snu en trend med nedadgående markedsandeler og færre søkere. Fullstakk gikk seirende ut, og har de siste tre årene jobbet for å skape vekst med universitetet.
– Dette har vært en stor jobb. Veien til vekst er å gjøre svært mange bestanddeler litt bedre, og vi har med universitetet sett på alt fra kundereiser, innhold og sosiale medier til forbedringer på nettsiden og medieplanlegging, sier Markus Ekornes Myhre, kundeansvarlig og fagdirektør i Fullstakk.
En merkevare må bygges
Diagnosen for tre år siden var at merkevaren ikke var sterk nok, og at universitetet måtte flytte seg fra rasjonell kommunikasjon til emosjonell og minneverdig merkevarebygging, fortsetter Myhre.
Universitetet fornyet sin visuelle identitet for tre år siden, og har jobbet med å implementere denne på nettside og materiell over tid.
Arbeidet med profil har vært strålende, og USNs egne designere har i samarbeid med Dinamo virkelig klart å homogenisere designuttrykket over de siste par årene. Alt har nå en visuell rød tråd med distinkte merkemarkører, sier Myhre.
– I tillegg har vi funnet en tone of voice på innhold som vi ser fungerer og gir universitetet «attention» i kanalene. Testing og læring over flere år gjør at markedsriggen begynner å sitte skikkelig, og jeg må berømme universitets inhouse-team for å produsere og levere kampanjer på høyt nivå.
Alt fungerte bedre
Årets medieplan la opp til langt mer fokus på merkevarebygging enn før, og basert på tall fra tidligere års kampanjer, ble det laget detaljerte estimater for resultater i hver kanal.
– Det er jo det som er så gøy med merkevarebygging, at alt fungerer litt bedre! Det gjorde at vi også sparte inn flere hundre tusen i mediekostnad, samtidig som vi så bedre resultater samlet sett, sier Myhre.
Sterkere inhouse-team
– Samarbeidet med Fullstakk har hjulpet oss å få bedre kontroll på helheten i rekrutteringen vår. Vi har blitt utfordret av byrået hele veien - og tett samarbeid mellom våre egne ressurser og byrået har bidratt til at hele organisasjonen jobber bedre sammen, sier Bjørn Erik Skjelbred fra USN.
– I årets kampanje har vi også hatt rekordlave skuldre. Hvert års kampanje har videreført noe, justert noe, og tilført noe nytt. Det gjør at i år har det vært lite behov for å finne opp kruttet og gjøre store snuoperasjoner underveis. Det merkes på smilene på jobb, avslutter Skjelbred.