Annonsering på TikTok – Noe for deg?

0 minute read
Hege Sørli
April 20, 2021

I en (digital) verden som stadig er i utvikling, er det nokså viktig at vi følger etter. Det kommer stadig nye annonsemuligheter – noen store, andre mindre, og vi ser flere antydninger på hvilken del av skalaen TikTok vil ende på.

For med over en halv milliard aktive brukere i måneden, fordelt på 140 land, og ca. 1 million brukere i Norge har appen tatt verden med storm. Men hvordan burde du, som annonsør, ta stilling til den svært populære appen? 


Fordelene med TikTok-annonsering


Vi lever i en verden full av forskjellige annonseplattformer. Noen som har vært tilstede i århundre, mens andre er relativt nye. Så, hvorfor kan det være lurt å ta i bruk en såpass ny plattform som TikTok?


Vel, det enkleste og litt kjedelige svaret er rett og slett pris. En av grunnene til den lave prisen er nok fordi TikTok er en relativt ny annonseplattform, og det er ikke like stor konkurranse blant bedrifter. Det betyr at du kan få mye for annonsebudsjettet. Hvis vi sammenligner pris med for eksempel Facebook, kan en norsk annonsevisning på TikTok koste i underkant av 10% av en visning på Facebook. Ganske rått for en plattform som huser over 1 million norske brukere, hvor en stor andel er en yngre brukerbase.


Ønsker du å nå bredt blant brukere under 18 år? Da kan TikTok være en god plattform. Men med omtrent 350 000 voksne brukere er heller ikke dette en hindring – bare sett segmenteringen til den aldersgruppen du ønsker å nå. Prisen er fortsatt rågod!



Verdt å vite


TikTok går fortsatt under stemplet som en nisjeplattform med sin unge målgruppe. Det blir spennende å følge det voksende sosiale mediet fremover, og se om de får et skikkelig fotfeste hos det norske folk, også for de over 18 år – som vi har sett med for eksempel Snapchat


I tillegg er det verdt å vite at med en såpass ny annonseplattform er det svært begrensede segmenteringsmuligheter, for eksempel er det per i dag kun mulig å segmentere på landsbasis. Det antas at deres annonseverktøy over tid vil ligne mer på Facebook Ads Manager, med lignende funksjoner og brukergrensesnitt – slik som Snapchat og Linkedin har gjort, men dette er fortsatt under utvikling.


Av innhold trenger man ikke nødvendigvis å lage spenstige og trendye videoer. Men annonserer du allerede på for eksempel Facebook og Snapchat kan disse type annonsene ofte også fungere på TikTok. Å annonsere på TikTok vil hjelpe deg med merkevarebygging og du kan skape mye oppmerksomhet med fengende videoer.


Lurer du på om hvilke plattformer som vil passe for deg?
Vi hjelper deg i gang!

Kom i gang med TikTok annonsering du også!


Hvem passer egentlig TikTok for? Er det kun for de kuleste merkevarene? Så lenge du er relevant for målgruppen du ønsker å nå, er det mye som tyder på at videoappen kan gi gode resultater!


Fortsatt kan det være vanskelig å skulle markedsføre tunge systemer og tjenester uten en større helhetlig strategi; som CRM-løsninger eller advokattjenester. 


Om du ønsker å annonsere på TikTok må du ha videomateriell i høykantsform. Og som med mye annet vil kreative annonser som skiller seg ut, med bruk av et tilpasset språk, være å foretrekke. Skal du nå ut til Norges befolkning uten et større behov for segmentering er det dette som burde vurderes.


Men hvordan går man frem når man ønsker å annonsere?


Du må sette deg på venteliste på ads.tiktok.com. Det er verdt å vite at det kan ta noe tid før man får tilgang (alt fra uker til måneder) men her kan køen være både lengre og kortere ut ifra etterspørselen. Om du ikke ønsker å vente på egen tilgang kan dette gjøres via et byrå. 


Alt i alt: På TikTok er det store muligheter for å gjøre gode mediekupp og vi anbefaler annonsører å sterkt vurdere annonsering på TikTok. Vi svarer gjerne på andre spørsmål du måtte ha, og vi hjelper deg med å bli synlig i den populære appen!


Lurer du på om hvilke plattformer som vil passe for deg?
Vi hjelper deg i gang!