Instagram Reels vs. TikTok

Hver dag legger vi igjen flere timer i de store tidsslukerne; TikTok og Reels. For deg som annonsør er det nødvendig å bli kjent med kanalene, forskjellene og hvordan du kan bruke de for å nå ditt publikum.

Smilende jente sitter ved pc-en sin

August 2020 lanserte Instagram Reels; “A new way to create and discover short, entertaining videos on Instagram”. Reels gir deg muligheten til å filme, klippe og legge til effekter, musikk og voiceover. Dynamiske algoritmer forstår hvilket innhold du liker og ikke liker, som gjør at brukere legger igjen flere timer på å scrolle gjennom andre brukeres reels. 

Undertegnedes skjermtid viser at hun, forrige uke, brukte 14,5 time her 😳 Dette betyr at du som annonsør har over et halvt døgn med timer på å nå meg hver uke på Reels!

Les om: Annonsering i sosiale medier

Som du kanskje har forstått er Reels en nærmest kopi av konkurrenten Tiktok, som for alvor tok Norge med storm tidlig i 2020. Samtidig som Covid-19 tok over hverdagen, var TikTok verdens mest nedlastede app. Er du en av de som scrollet bort pandemien på Tiktok, er blant annet setningen “I´m a savage, classy, bougie, ratchet…” og navnet; Charlie D´Amelio noe som sannsynligvis (enten du vil, eller ikke) er klistret til minnet ditt for alltid 🕺

Hver dag scroller brukere på Reels og TikTok gjennom utallige innlegg, på jakt etter den største underholdningsverdien. Dette gir store muligheter for deg som annonsør!

Hva er egentlig forskjellen mellom Reels og TikTok?

Målgruppene

Ipsos SOME rapport for Q3 2022 viser at Instagram har et overlegent forsprang på TikTok når det kommer til brukere i alle aldersgrupper. Blant den norske befolkningen har 65% en Instagram-bruker, og 43% er innom appen daglig. 

Hvordan kan TikTok, med sine stusselige 28% i brukerprosent, konkurrere mot dette? Vel, tall fra Ipsos forteller at 60% av unge voksne mellom 18 og 29 år en innom TikTok minst en gang daglig. 

Denne plattformen lover spesielt godt for deg som vil nå de unge, håpefulle!

I tillegg er barn i alderen 12 - 17 år mer på TikTok enn på Instagram. I denne målgruppen er 66% på Instagram, og 71% på TikTok daglig (Forbruker og Media - Kantar, 12år +). Ikke bare har dette blitt en viktig kommunikasjonsplattform til å nå ut til den yngre garde, men kan også gi oss en pekepinn på hvor vi må rette blikket for å følge etter den neste generasjonens forbrukere 👀

Kanalenes egenskaper

Instagram kjenner vi fleste allerede godt til. Det har alltid vært en plattform hvor du gjerne viser deg fra din beste side. Innholdet skal inspirere og imponere. Du skal rett og slett være en litt mer polert utgave av deg selv 👸🏽

Eller som tidligere Høyer-rådgiver sa på et seminar for mange år siden: “På Instagram kunne vi velge; skulle vi være inspirerende eller morsomme. Vi valgte det siste”.

Og, der passer Reels godt inn med litt friere tøyler på innholdet. Du kan gjerne [les; helst] by litt mer på deg selv.

På TikTok trenger du ikke å være så perfekt for å få innpass. Her kan du være rar og morsom, vise frem talenter, kle opp hunden din eller lage de mest imponerende matpakkene. Det er nemlig et publikum for alt!

Det er også likheter i innholdet på Reels og TikTok. Ofte ser man at identiske innlegg som slo an på TikTok, får sitt gjennomslag på Reels en kort stund senere. Gjenbruk er inn her også ♻️

Algoritmen

Det virkelig unike, og hittil uslåelige, med TikTok er ✨algoritmen✨. Algoritmen bruker et avansert AI-system som velger innholdet som skal vises til forskjellige brukere, basert på deres individuelle interesser. Dette gjør at feeden er personalisert på et ekstremt detaljert nivå til hver eneste bruker. 

Instagram bruker også algoritmer når de skal vise innhold til brukerne sine. De har derimot ikke det samme systemet som TikTok, men stoler på brukerens nettverket og hvilke innlegg de engasjerer seg i.

Bruker du begge appene vil du raskt se at feeden din på TikTok er mer særegen og personlig, enn feeden på Reels. 

TikTok - se opp for den nye trendsetteren

På TikTok vil de dynamiske algoritmene grave brukerne ned i “ormhull” med innhold som appellerer dem (på godt og vondt?). Du har kanskje fått med deg “#Booktok”; et underfellesskap på TikTok som har utrolige 78 milliarder visninger per i dag. Her preges innholdet av bøker og litteratur, analyser og diskusjoner. I dette underfelleskapet settes det igang bok-trender, som styrer hvilke bøker som selger mest. Flere norske bokhandlere har til og med tatt i bruk #Booktok som en egen bok-kategori - så du kan få meg deg siste boksnakkisen du også . 

En annen trend som tok av i 2021 var TikTok-iskaffen. #icedcoffee har så mye som 6,1 milliarder visninger på TikTok (NB. TikTok var ikke opprinnelsen av kaffen, men populariserte den så mye at den ble etterhvert kjent som TikTok-kaffen). Til denne oppskriften trenger man en melkeskummer. Resultatet: Kitchn ble utsolgt for melkeskummere på nettbutikken og i nesten alle lokale butikker!

Poenget er: Det kan være svært verdifullt for deg som annonsør å bruke TikTok for det det er verdt. Her har du mulighet til å starte trender, følge med på trenden og finne et publikum som elsker din nisje 🤩

Les mer om annonseringsmuligheter på TikTok, i Hege sin Mini-FAQ-artikkel.

Hva slags muligheter finnes det?

Annonseringsplattform

Instagram Reels er en del av det godt utprøvde Meta-universet, sammen med Instagram sine andre plasseringer og Facebook. Verktøyet gir deg god oversikt og effektiv publisering av annonsene du kjører på alle Meta sine kanaler. Meta Ads Manager har flere muligheter, er mer stabilt, mer pålitelig og har banet vei for all annonsering på sosiale medier. 

Les artikkelen til Linda om hva det betyr for deg at Fullstakk er Meta Business Partner.

TikTok er derimot en relativt ny plattform og deres annonseverktøy er ikke like utprøvd. En positiv konsekvens av dette er at det fortsatt er billigere å annonsere her enn på Instagram 💸

Kreativer som fungerer

Du har ett snaut sekund på å fange oppmerksomheten til brukeren før de scroller videre. Hvordan bruker du sekundet? 

Jeg har laget en liten liste, som du kan ta med deg inn i dine kreative prosesser 🥰

  1. For det første er det viktig for deg som annonsør å huske at Instagram og TikTok er underholdningskanaler, og at du må være kanaltro for å fange oppmerksomheten til brukerne. Klarer du å få til kreativene riktige, vil annonsene dine ikke oppleves som støy i like stor grad. 
  2. Vit hva din målgruppe bryr seg om. Både Reels og TikTok har trender gående til enhver tid. Vær oppmerksom på hvilke din målgruppe liker, og bruk trenden når du lager innhold. Trender #bakedfetapasta? - la målgruppen din vite at du selger ingrediensene!
  3. De første tre sekundene har alt å si for hvorvidt du fanger brukerens oppmerksomhet. Det er derfor viktig at budskapet kommer frem i løpet av denne tiden. Da er sjansen for at din målgruppe fortsetter å se enda større, i tillegg til at de som scroller videre får med seg budskapet ditt.
  4. Tilpass alltid innholdet ditt slik at publikum kan se på det både med og uten lyd. Du får til dette med å tekste innholdet ditt med teksting-formatet som hører til kanalene - dette er mer kanaltro 🙌 
  5. 9:16 er det eneste formatet som gjelder, både på TikTok og Reels. Punktum.

Nå har du forhåpentligvis fått noen tanker om hvor du bør være til stede med din annonsering 🫶 Er dette fortsatt noe du er usikker på? Ikke fortvil! I Fullstakk finner du en gjeng med mye kompetanse innenfor sosiale medier.