Synergier mellom CRO og SEO

SEO er kunsten å få nettsiden din høyest mulig i Google, Bing, Yahoo, og DuckDuckGo sitt søkeresultat. CRO handler om å øke andelen av brukere på nettstedet ditt som gjør en ønsket handling.

To personer snakker sammen i et møterom

Selv om SEO (søkemotoroptimalisering) og CRO (konverteringsoptimalisering) i utgangspunktet blir sett på som to separate fag med to forskjellige mål, er det flere likheter enn man tror - når man forbedrer den ene, vil det ofte påvirke den andre. 

Hvordan kan du jobbe effektivt med begge felt, og samtidig unngå dobbeltarbeid? 

1. Fokuser på uslåelige brukeropplevelser

Google har selv sagt: “Optimize for humans, not machines”

Om man ønsker å være synlig på Google, hjelper det sjeldent å proppe siden full av søkeordet du ønsker å rangere på. Det handler om å gi søkeren svar på det de søker etter, og skape en god opplevelse for brukeren. 

I CRO-faget er målet å påvirke mennesker til handling, men hvordan gjør man dette? 

I hovedsak oppnår man det ved å redusere friksjonen og øke motivasjonen for å ta en handling. Det kan gjøres ved å svare på kundens bekymringer, forbedre flyten på en handlekurv-side eller skrive en mer overbevisende tekst på hjemmesiden. Hva som faktisk øker konverteringsraten finner vi ut gjennom grundig testing.

Innfrir du forventningene til kundene dine? 

En del av SEO-arbeidet er å jobbe med hvordan man fremstår i søkemotoren gjennom meta-titler og beskrivelse. Måten man fremstår på må samsvare med sidens innhold. 

Samsvar mellom intensjon og innhold er også en viktig del av CRO. Når brukerens forventninger blir møtt, er sjansen for konvertering større. 

Om brukeren er nødt til å spørre seg selv: “Har jeg kommet til riktig sted nå?”, har man ikke klart å innfri forventningene som brukeren hadde, som fører til forvirring og en dårlig brukeropplevelse.

En god kjøpstrakt føles ut som en sklie – når man har startet går det raskt, smidig og uten anstrengelse. 

2. Få det tekniske på plass

Når det kommer til det tekniske står brukervennlighet, og lastehastighet er sentralt innenfor CRO og SEO. I dag forventer vi at nettsiden skal laste raskt, mens en treg side fører til frustrasjon. Mange mister brukere på den måten.

Google har selv sagt at en rask landingsside er en viktig rangeringsfaktor for SEO. Brukerne ønsker svar på det de søker etter, og de vil ha svar raskt. 

“ Konverteringsraten til en nettside dropper i snitt med 2,11% for hvert sekund med ekstra lastetid (mellom 0-9 sekunder)”. 

Med andre ord, jo tregere nettside man har, jo mer penger taper man. 

3. Gjør det enkelt å finne frem 

Navigasjon er viktig innenfor SEO. Når Google indekserer en nettside leser de gjennom sidens Sitemap, som er et kart over nettsidens struktur. Det hjelper Google med å forstå hvordan siden er bygget opp, og hvilken informasjon som er viktig. 

Innenfor CRO er navigasjon også viktig. En veldefinert navigasjonsstruktur vil hjelpe brukeren å finne det de leter etter.

Det er viktig å holde designet enkelt, slik at det ikke er for mange elementer som distraherer brukeren. Man ønsker å beholde brukerens oppmerksomhet, og gjøre det tydelig hva man vil de skal gjøre. Dermed faller de ikke lett ut av kjøpsprosessen. Når det er lettere å kjøpe, vil folk kjøpe mer.