SEO-verktøy: Dette trenger du å vite!

Det å jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO) og SEO-verktøy kan oppleves tidkrevende, og det kan være mye å sette seg inn i. Hvordan kan du kartlegge hvilke tiltak som bør prioriteres? Og hvordan leser du innsikten fra verktøyene?

Smilende gutt sitter og ser mot kamera

Slike SEO-verktøy er veldig kult å jobbe med og kan presentere data på en enklere måte, som vil bidra med å konkretisere og prioritere tiltak.

“For meg som sitter alene med SEO i Abelia har det vært utrolig nyttig å få inn Ardit fra Fullstakk til sparring og læring”

Hva er et SEO-verktøy?

Et SEO-verktøy er et hjelpemiddel som kan gi oversikt over mangler eller feil på nettsiden. Dette vil kunne gi deg verdifull innsikt i hva som bør endres for å bedre et nettsted. 

Det kan hjelpe deg med blant annet:

  • Analyse av konkurrenter i søkemotorer
  • Analyse av relevante søkeord du vil bli synlig på
  • Forbedre side-hastigheten på din nettside
  • Struktur på selve siden og innholdet deres (On-page SEO)
  • Informasjon om lenker som peker til din nettside (Off-page SEO)
  • + langt flere ting. Men husk, hodet ditt kan i større grad enn verktøy forstå budskapet eller intensjonen til søket.

Det er og viktig å være klar over at et SEO-verktøy ikke er et verktøy som direkte hjelper deg med å bli mer synlig på nett eller å vite hva som er benchmark i din bransje. Verktøyet gir deg kun innsikt og retninger på hva du med fordel bør prioritere.

Hvilke SEO-verktøy finnes?

Det finnes både gratis og betalte SEO-verktøy, og man kan også jobbe med SEO uten å bruke verktøy. Skal du derimot jobbe målrettet med SEO over en lengre periode, anbefaler vi å ta i bruk et verktøy som kan organisere innsikt og gi deg oppdatert data.

Gratis SEO-verktøy

Skal du begynne å jobbe strukturert med SEO og ønsker å ta i bruk et verktøy kan det være lurt å begynne å teste verktøy som ikke koster noe, før man eventuelt velger å investere i et annet verktøy. Du kan bruke verktøyet til å sette i gang SEO-arbeidet, lære litt om hvordan slike verktøy fungerer, og finne ut av behovet til bedriften din. 

Her følger en oversikt over noen verktøy vi har gode erfaringer med: 

Ahrefs backlink Checker
Passer for deg som skal gjøre en konkurrentanalyse, og ønsker et gratis verktøy.

  • Lar deg se på både din og konkurrenten sin lenkeprofil.
  • Maksgrense på 100 lenker.

Ahrefs webmaster Tools
Passer for små bedrifter, med mindre nettsider som trenger enkel informasjon for å avdekke noen feil. I tillegg bare sørge for at nettsiden går fint, og se effekten av tiltak.

Positive aspekter

  • Overvåker nettsiden din.
  • Oversikt over “helsen” til nettsiden.
  • Lenkeprofil.
  • Nøkkelord rangering.

Negative aspekter

  • Den lar deg ikke se på konkurrenter eller andre nettsider.
  • Krever Google Search Console innlogging.

Neil Patel´s Ubersuggest
Passer for å gjøre søkeordsanalyse, enkel analyse av konkurrenter og andre mindre tiltak. Det er et gratis verktøy, med kun tre forespørsler om dagen

  • Et “all-around” gratis verktøy.
  • Enkelt og lett å bruke.
  • Kun 3 forespørsler om dagen.

Betalte SEO-verktøy

At søkemotoroptimalisering (SEO) spiller en stor rolle for å drive trafikk til nettsiden, er ingen hemmelighet. Selv om det finnes mange forskjellige gratis verktøy som kan bistå deg på veien, er betalte verktøy en god investering. 

Du vil oppleve å få mer og riktigere data. I tillegg får du mulighet til å tilpasse verktøyet til behovet ditt.

En fordel med å ha betalte verktøy, er at du kan jobbe metodisk med SEO, og hjelpe både deg selv og bedriften din med å oppnå dine mål. Skal du satse på søkemotoroptimalisering som et nytt inntektsgenererende fagfelt, så vil et betalt verktøy være helt uvurderlig. 

En enkel måte å jobbe med ulike SEO-verktøy på er å først vite hva man ønsker å oppnå. For de aller fleste er det trafikk fra en søkemotor. Men for å jobbe med SEO bør man jobbe kontinuerlig med det over en lengre periode, og sette det i system. Kall det en prioriteringsliste, på den måten hopper du ikke over noen viktige steg.

Vi har laget en liten prioriteringsliste som du kan lese på:

Bruk denne prioriteringslisten for å jobbe systematisk med SEO, og hvis du allerede har fylt kravene for dette kan du eventuelt hoppe over til neste steg.

Teknisk Innsikt & Analyse

Det er først og fremst viktig at siden din er indeksert av søkemotorene, og du har brukt både Bing og Google sine verktøy for å legge inn sitemap.

For å avdekke det tekniske aspektet av nettsiden kan vi benytte oss av en rekke ulike verktøy, men her tar vi for oss screaming frog og sitebulb for å løse tekniske problemer.

Screaming frog

Fordeler:
Verktøyet gir oss masse innsikt i hygienen til nettsiden, samtidig som vi kan få en visualisering av hvordan nettsiden er bygd opp. Den viser hvordan søkemotorene ser nettsiden din, internlenker, henter ut meta titler og beskrivelser, samtidig som den gir oss forslag på hvilke tiltak vi kan gjøre.

I en crawl gjort av oss på nettsiden til Fullstakk så kan vi se en rekke forslag med ulik prioritering, fra høy til lav. 

Det er ikke slik at alt må fikses, men det er greit å ha et “menneskelig touch” som gjør vurderinger også.

Sitebulb

Sitebulb gir oss en god rapport om hva som kan gjøres på nettsiden og hva som kan forbedres. Det er relativt enkelt å bruke, i og med at de alltid har lent seg på å være et audit tool (Samling av reviderte tiltak). Dette står i kontrast med Screaming Frog, som først lanserte prioriteringsliste i november 2022.

På Sitebulb får vi en overordnet score og samtidig “hints triggered” som viser til tiltak vi kan gjøre for å forbedre scoren. 

Da vi crawler vår egen side, ser vi at vi har medium score på sikkerhet og at det er nødvendig å prioritere dette som et teknisk tiltak.

Søkeordsanalyse og kartlegging av tematikk

Etter at grunnmuren på nettsiden deres er lagt, og dere ønsker å dra inn mer trafikk – så kan du starte å utvide eksisterende temaer eller forbedre gamle artikler. 

For det sistnevnte har vi to andre betalte verktøy vi kan benytte oss av.

Semrush og Ahrefs

Semrush og Ahrefs kan til en viss grad utføre teknisk hygienesjekk også, men ikke like godt som Screaming frog og Sitebulb. Derimot er det enkelt og oversiktlig å lage såkalte  “GAP”-analyser som lar oss se styrkene til konkurrentene våre, og samtidig utføre søkeordsanalyser.

På Semrush finnes det også en annen funksjon som det kan være greit å se på, kalt “SEO Writing Assistant”. Den gir deg en score fra 1-10 på en artikkel etter du har lagt til kriterier og søkeord.

Her ser du hvordan en artikkel blir vurdert av score systemet deres. Merk at du må sette opp verktøyet slik at det vurderer hele spekteret. Det er noen begrensninger med språk utenom engelsk, men det er uansett en god pekepinne på å finne hvor godt “SEO” optimalisert innholdet ditt er for de mindre erfarne.

Lage og optimalisere nytt innhold

Det er mye i vinden angående bruk av AI-generert innhold som chat-GPT, og strategiene for innhold. Hvordan kan vi optimalisere eksisterende innhold?

Det beste er å finne en tematikk som passer til din nettside. Ikke fokuser for mye på søkeord og volumer, men innhold som er skreddersydd for dine kunder.

I tillegg bør du skape en innholdsstrategi basert på en kundereise. På den måten sørger du for å dekke kjøpsreisen organisk. Start med å avdekke eventuelle mangler på innholdet deres opp mot konkurrentene. Har dere tydelige og åpenbare konkurrenter, kan dere benytte “Content Gap” av Ahrefs. Her kan dere enkelt filtrere på hvilke søkeord dere rangerer på mot deres konkurrenter, slik at dere kan se hvor dere er på skalaen.

For å videreutvikle innholdsstrategien deres, og fastslå intensjonen bak søket,  behøver du i større grad dybdekunnskap om faget. Her kommer ofte Fullstakk inn for å lage et helhetlig bilde av bransjen og søker sin intensjon, og deretter lage en fullverdig innholds- og SEO-strategi.

Kartlegging, overvåkning og resultatmåling

Etter du er ferdig med den analytiske delen, så må du sørge for at du har oversikt over hvordan nettsiden din presterer. Den enkleste, og beste måten er å overvåke siden din på er gjennom Google Search Console. 

I tillegg til å kunne se på trendlinjer opptil 16 måneder, får du også månedsrapporter på hvordan nettstedet ditt har gjort det i det siste.

Det er viktig å overvåke hvordan nettstedet gjør det. Ønsker du heller å få daglige oppdateringer kan du benytte deg av rangeringsmålingene (rank tracker) til enten Semrush eller Ahrefs.

Semrush og Ahrefs sporer også nettsiden din, og crawler nettet støtt og stadig – men vil ikke gi like gode og konkrete tilbakemeldinger som Google Search Console. Vil du derimot kun se på utviklingen av noen få søkeord, så er dette et godt alternativ.

Det finnes både billige og betalte verktøy som kan hjelpe deg med å skaffe innsikt, og det du trenger for å satse på SEO. Dette gjelder innenfor de aller fleste aspektene ved SEO: Søkeordsanlayse, konkurrentanalyse, teknisk analyse og mer. Vi håper våre råd kan hjelpe deg i gang med SEO.

Det kan også være nødvendig å få en SEO ekspert til å dra full nytte av SEO-verktøyene og øke den organiske synligheten av nettsiden din. Vi tar gjerne en prat om ditt SEO-behov.