Slik lager du best SEO-innhold for nettsiden din

Innhold eller content som det heter på engelsk, er et kjent begrep enten du jobber med markedsføring, er influenser eller kun har vært på sosiale medier, men hvordan lager man best mulig innhold som også er SEO-optimalisert?

Jente smiler mot kamera

Hva er SEO-innhold?

Innhold kan være mye forskjellig og komme i alle slags former, men kort fortalt er det alt som finnes på nettsiden eller en sosial konto, som er der for å gi informasjon eller inspirasjon til en besøkende. På Instagram kommer dette innholdet ofte i form av et bilde eller en video/reels med noe tilhørende tekst. På en nettside derimot kan det være alt fra en beskrivende graf til et blogginnlegg. 

Når man snakker om SEO-innhold er det ikke en form for innhold, men hvordan man ut fra ulike kriterier utarbeider og optimaliserer innholdet. Hvis du eksempelvis ønsker å bruke et bilde på nettsiden din så kan dette SEO-forbedres ved at du legger til alt-tekst, som er en “usynlig” beskrivende tekst som brukes av crawlere til å få informasjon om hva som er avbildet. Denne informasjonen bruker de blant annet til å fremvise bildet i ulike bildesøk. I tillegg er alt-tekst et krav med tanke på generell utforming, og spesielt viktig for svaksynte brukere for å kunne få lest opp teksten ved hjelp av ulike programmer.  

Hvilke type innhold kan SEO-forbedres?

Som sagt så kan innhold være mye forskjellig. Her skal vi ta for oss noen konkrete tips du kan bruke for å gjøre ditt type innhold mer SEO-vennlig. 

SEO i tekstlig innhold

De fleste nettsteder har en eller flere landingssider som inneholder tekst. Dette kan på en e-commerce-side være produktinformasjon eller et blogginnlegg om hvorfor dette produktet er bra for x og y grunner. For en nettside som tilbyr tjenester, kan dette være en ansattside som forteller noe om hvorfor Jens eller Mona er den beste advokaten for din sak. Uavhengig om du driver nettbutikk, eller skriver en kakeblogg, så finnes det en del elementer innen SEO som bør med fordel være på plass. En av disse elementene er h-tagger.

H-tagger

Enkelt forklart er h-tagger over- og underoverskrifter. Du kan se på det som et hierarki på landingssiden din. H1 er hovedoverskriften på siden og en av de viktigste faktorene som brukes for å avgjøre hvilke type søkeord innholdet skal fremvises for. H2 er underoverskriftene og h3 er undertema, men det er h1 som er viktigst i en søkemotors øyne. Denne bør derfor være godt utarbeidet, gjennomtenkt og treffe intensjonen til søker. Tenk over hvilke søk man ønsker å være synlig på, og implementer dette i h1-taggen. 

En typisk fallgruve er at man er litt for kreativ, eller unik i språket og ender opp med å bruke begreper, metaforer eller synonymer som ikke søkes etter. Et eksempel kan være at du selger et par nye løpesko og istedenfor å skrive “beste løpeskoene i 2023” skriver du “din nye løpekamerat”. Selv om dette kan gi mening internt i firma, vil det ikke være like åpenbart for en søkemotor eller en kunde som søker etter løpesko. Beste praksis er derfor å være konsekvent i bruk av søkeord i h-taggene og heller mer kreativ i løpende tekst.

Lenker

Lenker er et annet element som kan brukes for å styrke det tekstlige innholdet. Her skiller man mellom interne lenker, som er lenker mellom egne sider, og eksterne lenker, som er lenker som går til andre nettsteder, pluss lenker fra andre nettsteder til eget nettsted. Først og fremst er lenker bra for å styrke troverdigheten til teksten. I tillegg er det en fin måte å knytte ulikt innhold på nettstedet ditt sammen – slik kan man enklere lede leseren gjennom de ulike stegene av kundereisen. 

Si du selger båtforsikring og skriver en artikkel om tips til å bestå båtførerprøven. En tilfeldig søker som da er i situasjonen at han eller hun skal ta båtlappen kan da snuble over artikkelen din for så å bli ledet inn på en ny side som forteller om hvilke båtforsikring som er mest gunstig. Dette kan føre til at en person som ikke i utgangspunktet var på kikk etter forsikring og ikke hadde vurdert din bedrift, endte opp med å tegne forsikring, fordi vedkommende fikk god informasjon om tematikken og ved hjelp av en lenke kom inn på tjenestesiden for forsikringer.

Et annet aspekt man må være obs på med lenker, er hvordan disse fremstår. Man deler lenker inn i ulike kategorier hvor du blant annet har "naked links", eller beskrivende linker med ankertekst. En “naken” link er en link hvor urlen står som den er. Med andre ord, hele urlen er bare lagt inn i teksten som den er. Enda vanligere enn dette igjen er lenker med en lite beskrivende tekst på lenken som peker til en annen side. Dette kaller vi en uoptimalisert ankertekst.

En lenke med ankertekst er derimot det anbefalte. En ankertekst er en kort beskrivende tekst, i den løpende teksten som inneholder linken. Hvis man viser til en undersøkelse om nordmenns medievaner gjort av SSB, så kan man eksempelvis skrive “undersøkelse fra SSB om nordmenns medievaner” som ankertekst. Man vil da spare plass og teksten vil oppleves som mer flytende, enn om det midt i teksten er en hel lenke. Denne ankerteksten kan også brukes av søkemotorer til å fremvise innholdet ditt på ordene som er brukt. 

SEO i visuelt innhold

I denne sammenheng omtaler vi visuelt innhold som bilder, video, illustrasjoner og annet innhold som ikke er ren tekst. Man kan legge til alt-tekst på bildene for å bedre synligheten i bildesøk og for generell utforming. Dette gjelder alle bildefiler, enten det er bilder av personer, tabeller eller grafer.

SEO for bilder

Noe annet man kan gjøre for å forbedre bildene, er å optimalisere de i form av å komprimere filstørrelsen. Ved å bytte bildeformat fra f.eks .jpg til .webp kan man spare mange kB, som igjen kan føre til at innholdet laster fortere og man får en raskere nettside, dette uten at det påvirker bildekvaliteten.

Å definere høyde og bredde er også en beste praksis å følge. Dette gir signaler om hvor mye plass som skal holdes av for en bildefil i renderingsprosessen, slik at man unngår endringer i layout under innlastning av siden. 

SEO for video

Når det kommer til SEO optimalisering av video så er det flere ting å huske på. Først hvor skal man plassere videoen. Her kan man enten ha den direkte på nettsiden eller benytte seg av en tredjepart på Youtube. Hvor du plasserer videoen vil påvirke hvor trafikken blir registrert. Youtube vil som regel generere flest visninger, men dersom du ønsker et høyere antall visninger for nettside-urlen burde den ligge direkte på siden. Det er også en mulighet å legge videoen både på youtube eller vimeo, samt på den aktuelle landingssiden. Dersom videoen legges direkte på landingssiden må den være prominent nok, slik at Google anser videoen som et viktig innholdselement og dermed indekserer den.

På samme måte som man legger til metatittel og beskrivelse på en side, så gjør man det samme for videoer. Tittelen skal ikke overskride 60 tegn og inneholde den viktigste informasjonen om videoen. Beskrivelsen skal gi brukeren en god ide om hva videoen handler om. Her må man også huske på å bruke relevante søkeord i både tittel og beskrivelse. Man må også legge til relevant thumbnail. Dette er noe av det første brukeren ser og burde representere innholdet i videoen på en god måte, og skape interesse. 

Et annet viktig aspekt for å optimalisere videoen er å benytte seg av en transkribering tjeneste. Ettersom Google ikke kan se en video og dermed forstå innholdet, vil teksting av innholdet forløpende være en måte å fortelle Google nøyaktig hva som fremvises i videoen. Når dette er implementert så kan man legge til strukturert data som er med på sette innholdet i struktur for søkemotorene. Hvis den strukturerte dataen er implementert riktig kan dette resultere i en serp feature.   

Hvorfor lage innhold med tanke på SEO?

Man kan spørre seg selv, hva meningen med å legge inn denne ekstra innsatsen før man publiserer innholdet man har laget? Svaret er lett. Økt synlighet. Hvis innholdet ditt ikke er godt utarbeidet og optimalisert vil Google prioritere å fremvise annet innhold, ettersom deres visjon  alltid er å  vise det beste innholdet for en søker.  Ved å følge disse enkle tipsene vil du stille sterkere i konkurransen om synlighet og gode posisjoner. Ønsker du å høre mer om hvordan du kan optimalisere innholdet ditt? Ta kontakt med oss.