Fullstakks fagforeninger vokser mest

Organiseringsgraden i Norge øker, og den største veksten skjer hos Fullstakks medlemsvekstkunder.

Organiseringsgraden i Norge øker, og den største veksten skjer hos Fullstakks medlemsvekstkunder Samfunnsviterne og Naturviterne.

– Vi er henrykt over at de fagforeningene som har hoppet på Fullstakk-toget, også er de med den kraftigste veksten i 2024, sier Markus Myhre, fagdirektør i Fullstakk og tidligere markedssjef i Tekna. 

Av fagforeninger med over 2000 medlemmer havner Samfunnsviterne på førsteplass med 7,7 % nettovekst, og Naturviterne på andreplass med 7 % vekst. Til sammenligning vokser fagforeningene i snitt 2,5 % mot året før (SSB).

Begge foreningene feiret nylig rundt tall, da Samfunnsviterne ble over 20 000 medlemmer i januar, og Naturviterne rundet 8 000 medlemmer før jul. 

Vekstmetode i praksis

Fullstakk har de siste årene bygget en egen fagpraksis innen medlemsvekst. Dette gir organisasjoner en nøkkelferdig rigg med metode og verktøy, som over tid skal gi vekst i antall medlemmer. 

– FMCG og B2B-bransjen har et hav av forskning å støtte seg på for å skape vekst. Medlemsorganisasjoner har ikke like mye av dette, og jobber derfor ofte ikke like empirisk med vekst. Men prinsippene er de samme, og med det i ryggsekken har vi hjulpet organisasjonene med å se på hva de må gjøre mer og mindre av, og ikke minst hva som må måles, for å utløse vekstpotensialet, fortsetter Myhre. 

Organisasjoner som nylig har inngått samarbeid med Fullstakk er Regnskogfondet, BFO og Norges Jeger- og Fiskerforbund, mens Revisorforeningen har hatt et vekstsamarbeid med byrået siden 2023. 

Vil du vite mer om medlemsvekst? Bli med på frokostseminar om metodikken 28. august.

Langsiktig vekst

– Det å jobbe med vekst i en fagforening krever en tilnærming der Fullstakk har vist seg å være en ideell partner for oss. Vi er veldig fornøyd med fjorårets resultater, der den helhetlige metodikken og rådgivningen Fullstakk tilbyr, har vært strategisk viktig for vårt videre arbeid med medlemsvekst, sier generalsekretær i Samfunnsviterne, Gunn Elisabeth Myhren.

F.v. Generalsekretær i Naturviterne, Merete Skaug, fagdirektør i Fullstakk, Markus Ekornes Myhre, og generalsekretær i Samfunnsviterne, Gunn-Elisabeth Myhren.

Samfunnsviterne har en større merkevarekampanje med et nytt konsept som gikk på lufta i sommer, og Naturviterne er også mer synlige enn noen gang.

Riktig og mer synlighet

- Studentveksten i fjor var formidabel, og vi jobber mer systematisk med både rekruttering og bevaring. Med god støtte fra Fullstakk har vi utviklet oss mye, særlig på det å ha en tydeligere visuell rød tråd, og det er fint å slippe å finne opp kruttet hele tiden. Å være medlem av Naturviterne er jo så viktig, og vi gleder oss over at flere gradvis begynner å være åpne for det, sier Merete Skaug, generalsekretær i Naturviterne.

Både Samfunnsviterne og Naturviterne har vokst kraftig på studentmedlemskap i 2024, men har ambisjoner om en kraftigere vekst blant yrkesaktive i årene som kommer. 

– Vi er nå midt i årets viktigste rekrutteringsuker, nemlig studiestart. Studentene har en stor verdi over medlemslivsløpet sitt, og mye av nøkkelen i årene fremover ligger i å bevare og engasjere de studentene som nå melder seg inn. Men vi skal også gjøre det mer attraktivt å organisere seg for dem som i dag er yrkesaktive, og da er nøkkelen å bygge sterke merkevarer over tid, sier Markus Myhre.

Få med deg vårt frokostseminar 28. august: Metode for raskere medlemsvekst