Hva er Growth Marketing?

Growth Marketing handler om å bryte ned hele kundereisen - både før og etter salg -  i KPIer som bidrar til en organisasjons vekst, og gjennom hyppig testing og læring jobbe for å flytte disse KPIene. Summen av dette har vist seg å skape robust vekst og er en  kostnadseffektiv tilnærming til markedsføring.

Neontekst på lilla bakgrunn med teksten "Go up and never stop"

Metoden ble konkretisert av Sean Ellis i boken “Hacking Growth” fra 2017, hvor han skrev om hvordan hyppig testing og læring akselererer vekst. For selskaper som selger varer er det ofte lett å tenke at salg er en innlysende KPI, men hvilke faktorer bidrar til dette salget? 

  • Hva får kunder til å besøke butikken din, fysisk eller digitalt?
  • Er du synlig nok?
  • Hva motiverer kunden for å gjennomføre en handel, og evt. velge deg fremfor noen andre?
  • Er det enkelt å velge deg, og står brukeropplevelsen til forventningene?
  • Er kunden fornøyd med produktet ditt?
  • Hvem snakker kunden med om deg?

Det er flere ting som påvirker et salg, og Growth Marketing-metoden er effektiv for langt flere bransjer enn i varesalg hos B2C- og B2B-segmentet. For tjenesteytere, medlemsorganisasjoner og/eller bedrifter med abonnementsløsninger kan det være mye vekst å hente i å se på hvordan produktet eller tjenesten leveres – før man tyr til store og ofte dyre reklamekampanjer.

Vi i Fullstakk hjelper deg med å avdekke potensialet langs hele din verdikjede, strukturere KPIene som bygger opp under selskapets overordnede mål, og gjennomfører tiltak basert på målbare hypoteser. 

Fullstakks Growth Managers (vekstrådgivere) hjelper dere å etablere og følge opp veikartet, mens våre digitale spesialister innen blant annet søk, innhold, sosiale medier, e-post og brukeropplevelse/CRO sørger for at den digitale markedsføringen også operativt holder høyest mulig standard. Denne tilnærmingen skaper skalerbar vekst, da det ikke er snakk om ett stort tiltak som skal dra lasset, men mange små tiltak som til sammen flytter fjell.

Les mer om Fullstaks digitale spesialister
Pil til høyre

Et rammeverk for vekst

I rammeverket til Growth Marketing-metoden defineres seks steg i kundereisen:

  • AwarenessHer bygger du merkevaren din, etablerer kjennskap og interesse.
  • Acquisition Her får du kundene “inn døra” og forsøker å konvertere de til f.eks. brukere, kunder eller medlemmer.
  • Activation Her aktivererer du kundeforholdet, for eksempel ved å lede brukeren til å ta i bruk en tjeneste, benytte et produkt e.l. Klarer du å gi kunden et lite “Wow”-øyeblikk i møte med det du leverer?
  • Retention Å holde på kundene dine over tid er viktig, spesielt i små markeder som Norge. Her vil kundetilfredshet være sentralt, ved å fokusere på blant annet gjensalg og mersalg, eller stolthet av å være medlem eller abonnent.
  • Revenue Dette kan både være bruk av økonomiske insentiver for å øke langsiktig inntjening (CLV), eller (ofte for startups) å begynne å tjene penger på gratisbrukere. Revenue kan være et eget punkt i verdikjeden - men også et sett med tiltak som påvirker øvrige nivåer i trakten.
  • Referral En fornøyd kunde er fornøyd, en skikkelig fornøyd kunde liker å snakke om det. Hvordan dagens kunder tenker og snakker om deg er det vi vil måle og insentivere i dette punktet.

Det er tiltak og bevissthet langs alle disse seks punktene som skaper vekst. Med dette som utgangspunkt bygger vi sammen med deg et datadrevet rammeverk som baserer seg på testing for å utløse inkrementell vekst og radikale endringer.

Hver kunde har behov for sin unike strategi, og kan for eksempel bestå av å øke merkevarekjennskap, sette opp automatiserte e-postløp eller øke synlighet i Google. Vi setter oss inn i forretningsmodellen din og analyserer tiltak som må og bør gjøres.

De fire fasene i en vekststrategi

En eller flere av våre spesialister går inn i din organisasjon og jobber i fire faser:

  • 1 Analyse av forretningsmodell og markedsavdeling: Hvilke tiltak gjøres i dag for å nå organisasjonens mål?
  • 2 Utarbeidelse av ny struktur for å sikre at markedsavdeling jobber i henhold til beste praksis på alle nivåer, inkludert anbefalt prioritering av implementering.
  • 3 Implementering av tiltak i henhold til prioritering.
  • 4 Analyse av resultater og videreutvikling av testplan for videre vekst.

Gjennom et samarbeid med Fullstakk blir vi en utvidelse av deres markedsavdeling og ofte en sentral sparringpartner i byråsamarbeidene. Med en dedikert Growth Manager og fagspesialister, får du et team som jobber for dine vekstambisjoner.

Er du nysgjerrig på om Fullstakk-metoden er noe for deg?

Kontakt oss

Eller kontakt: