Hva er Growth Marketing?

Growth Marketing handler om å bryte ned hele kundereisen - både før og etter salg -  i KPIer som bidrar til en organisasjons vekst, og gjennom hyppig testing og læring jobbe for å flytte disse KPIene. Summen av dette har vist seg å skape robust vekst og er en  kostnadseffektiv tilnærming til markedsføring.

Neontekst på lilla bakgrunn med teksten "Go up and never stop"

Metoden ble konkretisert av Sean Ellis i boken “Hacking Growth” fra 2017, hvor han skrev om hvordan hyppig testing og læring akselererer vekst. For selskaper som selger varer er det ofte lett å tenke at salg er en innlysende KPI, men hvilke faktorer bidrar til dette salget? 

Det er flere ting som påvirker et salg, og Growth Marketing-metoden er effektiv for langt flere bransjer enn i varesalg hos B2C- og B2B-segmentet. For tjenesteytere, medlemsorganisasjoner og/eller bedrifter med abonnementsløsninger kan det være mye vekst å hente i å se på hvordan produktet eller tjenesten leveres – før man tyr til store og ofte dyre reklamekampanjer.

Vi i Fullstakk hjelper deg med å avdekke potensialet langs hele din verdikjede, strukturere KPIene som bygger opp under selskapets overordnede mål, og gjennomfører tiltak basert på målbare hypoteser. 

Fullstakks Growth Managers (vekstrådgivere) hjelper dere å etablere og følge opp veikartet, mens våre digitale spesialister innen blant annet søk, innhold, sosiale medier, e-post og brukeropplevelse/CRO sørger for at den digitale markedsføringen også operativt holder høyest mulig standard. Denne tilnærmingen skaper skalerbar vekst, da det ikke er snakk om ett stort tiltak som skal dra lasset, men mange små tiltak som til sammen flytter fjell.

Les mer om Fullstaks digitale spesialister
Pil til høyre

Et rammeverk for vekst

I rammeverket til Growth Marketing-metoden defineres seks steg i kundereisen:

Det er tiltak og bevissthet langs alle disse seks punktene som skaper vekst. Med dette som utgangspunkt bygger vi sammen med deg et datadrevet rammeverk som baserer seg på testing for å utløse inkrementell vekst og radikale endringer.

Hver kunde har behov for sin unike strategi, og kan for eksempel bestå av å øke merkevarekjennskap, sette opp automatiserte e-postløp eller øke synlighet i Google. Vi setter oss inn i forretningsmodellen din og analyserer tiltak som må og bør gjøres.

De fire fasene i en vekststrategi

En eller flere av våre spesialister går inn i din organisasjon og jobber i fire faser:

Gjennom et samarbeid med Fullstakk blir vi en utvidelse av deres markedsavdeling og ofte en sentral sparringpartner i byråsamarbeidene. Med en dedikert Growth Manager og fagspesialister, får du et team som jobber for dine vekstambisjoner.

Er du nysgjerrig på om Fullstakk-metoden er noe for deg?

Kontakt oss

Eller kontakt: