Nyhetsbrev i markedsføringen – slik lykkes du

Gjør du det riktig, kan nyhetsbrev gi deg en unik nærhet til eksisterende og potensielle kunder. Her er tipsene du trenger.

Slik lykkes du med nyhetsbrev i markedsføringen.

La oss se nærmere på nyhetsbrev i markedsføring, og hva du bør tenke over for å få mest mulig ut av utsendelsene.

Vet du for eksempel hvorfor du sender nyhetsbrev?Hva du sender? Og hvem du sender til? 

Ulike nyhetsbrev til ulike kjøpsreiser

De fleste virksomheter og bransjer har for lengst omfavnet e-postmarkedsføring og nyhetsbrev i markedsføringen som et viktig kommunikasjonsmiddel – med ulike strategier og kommunikasjonsbehov. 

For at e-poststrategien skal gi mest mulig effekt, er det viktig å knytte den opp mot målgruppen og kjøpsreisen. 

Lengre kjøpsreise

For deg med lengre kjøpsreise, er utfyllende nyhetsbrev veien å gå. 

Kunden trenger mer informasjon før en beslutning tas. Nyhetsbrev egner seg godt til  å tilby denne informasjonen og hjelpe kunden gjennom kjøpstrakten.

Nyhetsbrev er jo også den optimale kanalen for å opprettholde en relasjon etter gjennomført kjøp. Slik skaper du et varig forhold til kundene dine. 

Kortere kjøpsreise

Når kjøpsreisen er kortere og baserer seg på sesong eller impulskjøp, kan e-postmarkedsføring se noe annerledes ut. 

For eksempel har flere aktører innen e-commerce omfavnet automatisering og personaliserte e-poster for å blant annet håndplukke varer som baserer seg på kjøpshistorikken din. 

Spesialtilbud vil også kunne gi høyere åpningsrate og flere konverteringer. 

Personaliserte nyhetsbrev

Hovedfokuset bør alltid være på å personalisere innholdet i nyhetsbrevene til målgruppen din, slik at det gir verdi for mottakeren.

Dette er enklere hvis du skiller mellom ulike målgrupper, som for eksempel eksisterende og potensielle kunder. 

Dessverre finnes det ikke én fasit på hva som vil fungere. For å sikre suksess, må man ha en god strategi, og et mål med nyhetsbrevene. 

Alt dette starter gjerne med et godt e-postverktøy, det kan du lese mer om her. 

Unngå disse nyhetsbrev-fellene:

  • Å sende for ofte. Unngå at e-postene oppleves som gjentagende og  masete for mottaker.
  • At innholdet blir for selgende. Det kan ha motsatt effekt.
  • At avsender ikke tenker på leseren, men på seg selv. Det som er interessant for deg, er ikke nødvendigvis interessant for mottaker.

E-postmarkedsføring er mer enn nyhetsbrev 

Ulike typer utsendelser har gjerne ulike funksjoner i et e-postløp. Hvordan de settes opp avhenger av hvem du er, hva du selger og hvem kundene dine er. 

Ved å teste ut forskjellige typer utsendelser kan du lære hva som fungerer best for deg og dine mottakere.

Et rent nyhetsbrev er en av de vanligste variantene innen e-postmarkedsføring. Det er gjerne en jevnlig oppdatering med for eksempel bransje- eller produktnyheter som skal gi merverdi for mottakeren. 

Du får mulighet til å komme på mottakerens radar, samtidig som utsendelsen bør gi verdifull informasjon.

Tilbud

Enkelttilbud og personlige tilbud rett i innboksen kan være av stor interesse. Dette er en fin mulighet til å gi noe tilbake til engasjerte kunder og lesere. 

Om du er tydelig i budskapet allerede i emnefeltet, kan slike tilbud engasjere mange og gi gode åpningsrater. 

Tilbud kan fungere godt for bedrifter med kort kjøpsreise, kanskje spesielt i retail. 

PS! Husk at du må ha samtykke for å kunne sende salgsrelaterte e-poster. 

Velkomstmelding og ordrebekreftelse

E-poster som velkomstmelding og ordrebekreftelser er betryggende for mottaker. De er ofte forventet, og kan dermed gi negative reaksjoner hvis de utelates. 

Med et godt e-postverktøy kan slike utsendelser settes opp automatisk. 

Innholdet i slike e-poster bør inkludere all relevant informasjon, og er gjerne generisk. 

Da kan det fungere fint å leke litt med språket. Vis personlighet og ha målgruppen og tone-of-voice i bakhodet når du lager innholdet, så vil du skille deg ut i mengden. 

Trenger du hjelp med automatisering av nyhetsbrev? Ta kontakt med oss. 

Lead nurturing gjennom nyhetsbrev

Lead nurturing, som kan oversettes til “å pleie leadet”, handler om å bygge et forhold til mottaker over tid. 

Man hjelper vedkommende gjennom kjøpstrakten, som vil gagne bedriften den dagen vedkommende er klar for å gjøre et kjøp. 

Å gi informasjon og innhold som er relevant for mottakeren ut ifra hvor langt ned i kjøpstrakten vedkommende har kommet, er en velkjent strategi i blant annet inbound marketing. Her er segmentering og personalisering viktig. 

Mottakeren opplever å få verdifull informasjon, og føres samtidig nedover trakten mot salg eller annen ønsket handling. Slik unngår man å pushe for hardt på med salgsbudskap og kjøpsinformasjon før mottaker er klar for det. 

Vi er spesialister på nyhetsbrev og lead nurturing – ta kontakt for en uforpliktende prat